طبیعت گردی

تور طبیعت گردی کجا بریم؟ معرفی بهترین مناطق طبیعی برای تور ایرانگردی(بخش اول)

تعطیلات عید و تابستان به دلیل تعطیلی مدارس و آب و هوای معتدل، بهترین زمان برای سفر به طبیعت است. با این که ایران کشوری چهار فصل است و در سراسر ایران می توانید تور ایرانگردی و تور طبیت گردی ارزان و مناسب داشته باشید اما هر ساله در این دوفصل جمعیت زیادی از مسافران به سمت شمال کشور برای دیدن طبیعت بکر شمال راهی می شوند. البته این امر باعث شلوغی و ترافیک در جاهای دیدنی شمال می شود. در ادامه این مطلب بلیط اینجا چند مورد از بهترین جاهای دیدنی ایران و جاذبه های طبیعی ایران را معرفی می کنیم.

دشت لوت

کویر لوت یکی از زیبا ترین جاذبه های طبیعی ایران است که در جنوب شرق ایران قرار دارد. دشت لوت تنها جاذبه طبیعی ایران است که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده و یکی از گرم ترین نقطه های کره زمین است. مساحت کویر لوت بیش از ۴۰ هزار کیلومتر مربع است و در بین استان های خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان واقع شده است.

بیشتر بخوانید: بهترین جاهای دیدنی شیراز

دشت لوت

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه بزرگ ترین دریاچه ی آب شور در خاورمیانه است و بین استان های آذرباجان شرقی و غربی قرار دارد. در سال های اخیر به علت کمبود بارش برف و باران، گرم شدن کره زمین، استفاده بیش از حد از منابع آبی و … آب دریاچه ارومیه خشک شده اما هنوز هم یکی از زیبا ترین جاذبه های طبیعی ایران و بزرگترین دریاچه ایران محسوب می شود.

دریاچه ارومیه

آبشار مارگون سپیدان فارس

در شهرستان سپیدان استان فارس آبشاری به نام آبشار مارگون وجود دارد که یکی از بی نظیر ترین آبشار ها و جاذبه های طبیعی ایران است. این آبشار برخلاف آبشار های دیگر از رودخانه سرازیر نمی شود. در داخل دیوار کوه چندین چشمه وجو دارند که آب سرازیر شده از این چشمه ها آبشار مارگون را پدید آورده اند.

مارگون

بیشتر بخوانید: معرفی شهربازی فوق پیشرفته کیش

تنگ دم اسب

این منطقه زیبا و طبیعی در کوهمره سرخی در جنوب شهر شیراز واقع شده است. رودخانه، درختان بلوط، آبشار، کوه ها و گیاهان سرسبز دلیل زیبایی و جذابیت این منطقه برای تور طبیعت گردی از شیراز است . برای رسیدن به آبشار باید از قایق های بادی استفاده کنید.

دریاچه شط تمی

این دریاچه که در منطقه ای کوهستانی در شمال خوزستان واقع شده است دریاچه شط تمی نام دارد و یکی از بزرگترین دریاچه های ایران است. دریاچه شط تمی با کوه های اطراف آن و پوشش گیاهی منحصر به فرد، یکی از زیبا ترین جاذبه های طبیعی خوزستان است و بهترین انتخاب برای تور طبیعت گردی و عکاسی می باشد.

شط تمی

بیشتر بخوانید: بهترین تور کیش برای شما

باداب سورت

چشمه های آب شور باداب سورت دومین اثر ملی ثبت شده ایران است که در شهرستان ساری و بخش چهار دانگه قرار دارد. این چشمه ها به دلیل ساختار زمین شناسی پیچیده هیچ وقت دچار خشکسالی نمی شوند. این چشمه های پلکانی به رنگ های قرمز، نارنجی، آبی و زرد هستند و یکی از جذاب ترین جاذبه های طبیعی برای عکاسان و گردشگران است.

باداب سورت

دریاچه تفریحی شورابیل

این دریاچه در ااستان اردبیل ، ۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر اردبیل قرار دارد که یکی از زیباترین دریاچه های ایران است. در حاشیه این دریاچه دانشگاه های محقق اردبیلی، پیام نور و علوم پزشکی ، شهرک های کوثر، مهر، راه و ترابری، دادگستری، و ولیعصر و نمایشگاه بین المللی اردبیل قرار گرفته اند. در گذشته آب این دریاچه بسیار شور بوده است به همین علت این دریاچه اینگونه نامگذاری شده ولی اکنون توانسته اند با افزودن آب شیرین به آن از شوری آب دریاچه بکاهند به گونه ای که نوعی ماهی هم در آن پرورش میدهند و در حال حاضر حتی نوعی ماهی قزل آلای رنگین کمان در دریاچه شورابیل پرورش داده میشود.

شورابیل

بیشتر بخوانید: همه اطلاعات لازم برای تور ایرانگردی

گستردگی دریاچه شورابیل به ۱۸۰ هکتار افزایش پیدا کرده است به دلیل اینکه مقداری آب شیرین از طریق هدایت آب رودخانه بالخلو به آن افزوده شده است، که با این امر شوری آن کم شده و نمک و املاح و لجن های آن به کلی از بین رفته اند. در گذشته که آب این دریاچه شور بود کسانی که ناراحتی پوستی و در مفاصل داشتند از گل دریاچه به پوست خود میمالیدند و حتی به شهر های دیگر هم میبردند تا مصرف کنند. ولی از زمانی که آب آن مقداری شیرین شده است این خاصیت درمانی خود را از دست داده است. زمین شناسان می گویند.

طبیعت

این دریاچه در اواخر دوران سوم تا اوایل دوران چهارم زمین شناسی شکل گرفته که قدمتش از دریاچه ارومیه بیشتر است. به علت احداث پارک جنگلی- تفریحی و استقرار تجهیزات مربوطه شهربازی در کناره های این دریاچه در سال های اخیر توانسته است جزو عمده مراکز جذب گردشگر شود . همچنین دریاچه شورابیل امکانات کامل رفاهی خدماتی و بهداشتی و ارتباطی دارد. امکانات رفاهی دیگر این منطقه گردشگری عبارتند از: امکانات تفریحی، ورزشی و فرهنگی مثل اسکله قایقرانی، دوچرخه سواری، دومیدانی، هتل های مجهز، بازارچه صنایع دستی، شهربازی و رستوران در وسط دریاچه و … .

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران های سنتی تهران

در سال هزاران پرنده مهاجر هنگام پاییز از شمال به جنوب گرم مهاجرت و در دریاچه هاو تالاب های ایران زمستان خود را میگذرانند. تعداد زیادی از این پرندگان در مسیر مهاجرتشان وارد استان اردبیل میشوند و به صورت موقت یا تمام فصل سرد را در زیستگاه های این استان می مانند. در نیمه دوم آبان ماه به دلیل فرود پرندگان مهاجر این تالاب زیایی طبیعی اش دوچندان میشود. پرندگان مهاجر مثل: اردک تاجدار، پلیکان های خاکستری، غاز خاکستری، اردک چشم طلایی، غاز، عروس، باکلان کوچک، زنگوله بار، باقرقره و لک لک سیاه را در استان اردبیل می توان مشاهده کرد. توجه داشته باشید که شکار پرندگان در این مناطق ممنوع است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها